Sonya Malinka Persson

bloggar om livet med bipolär sjukdom

Sociala medier

Jag har ju berättat att jag börjat äta kosttillskott. Jag märker med viss fascination att det kombinerat med att jag ätit LCHF rätt länge vid det här laget, har börjat se mig själv som ett experiment. Mitt främsta (och enda!) mål är att få mig själv i så bra psykisk, mental och fysisk form som jag kan. Jag har ägnat alldeles för mycket tid av mitt liv åt att vara i så extremt dåligt skick. Nu vill jag leva.

Jag tror inte att folk rent generellt går runt och funderar på vad de stoppar i sig och hur maten de äter påverkar kroppen. Jag har då aldrig i hela mitt liv tänkt så. Det gör jag väl egentligen inte nu heller – kanske en tusendels millimeter mer än tidigare. Det jag däremot har börjat fundera över är hur allt som kroppen innehåller påverkar varandra, vad som krävs för att det ska fungera så optimalt som möjligt, och så vidare. Jag är ju precis i början av min bana som boostare av kropp och knopp, så jag är verkligen ingen expert. Men det är ett intressant fenomen, och jag gillar just konceptet boosta min egen kropp och psykiska/mentala/kognitiva funktionalitet.

Jag började med MSM, bland annat därför att den sägs påverka pms till det bättre. Eftersom jag har en fullständigt olidlig pms kändes det som en god idé. MSM har naturligtvis en massa andra bra effekter också, men det var en av de främsta anledningarna. Nu har jag ätit MSM ett tag, och även om det fortfarande känns aningens för tidigt att säga att det är en sanning, så kan jag säga att det här är andra gången som det verkar som att jag inte kommer att ha mens. Jag har haft någon sorts pms, tror jag, men kanske en tiondel av vad jag brukar ha. Det kan jag faktiskt leva med. Det bör tilläggas att jag har en p-stav som inte fungerat som den ska sedan jag fick den insatt förra våren.

Sedan jag började med MSM har jag i ganska rask takt utökat mitt förråd av kosttillskott. Min tanke från början var att börja med ett i taget och utvärdera det innan jag började med nästa, men mig själv trogen kunde jag inte hejda mig utan har köpt hem allt eftersom ganska tätt inpå varandra. Det jag tror kommer att bli mitt basutbud är följande;

  • MSM + C-vitamin
  • Magnesium
  • D-vitamin
  • Zink
  • Omega 3

Utöver dessa kommer jag att vilja äta lite annat (just precis nu är jag väldigt sugen på ett par specifika B-vitaminer), men för tillfället tänker jag tvinga mig att nöja mig med det här.

Vilket leder mig till det där med experimenterandet. Utöver kosttillskott har jag ju också ätit LCHF under ungefär 2½ år. Där har jag nått stadiet att jag kan och törs experimentera lite med hur och vad jag äter för att få det resultat jag vill ha. Jag lyckas naturligtvis inte hela tiden, och jag är begränsad av min ekonomi. Men jag har ju sett vad som fungerar och vad som inte fungerar, och då kan man testa lite fram och tillbaka. Till exempel är min största insikt att jag inte kan äta mejerier, eftersom jag har en tendens att inte kunna sluta när jag väl börjat. Med det menar jag att köper jag hem 5dl grädde dricker jag hela alltihopa i mitt te på en dag. Gör det varje dag, så blir det inte bra.

I vilket fall; samma inställning kommer jag att ha till mina kosttillskott. Jag tänker experimentera med doser tills jag hittar en nivå som passar mig och min kropp, och jag får det resultat jag vill ha. Jag är ingen expert, men av de experter jag läser, har jag lärt mig att detta med rekommenderat intag per dag inte alls måste stämma. Det är beräknat på någon slags generell person, och alla är vi individer. Alltså får man prova sig fram. Eftersom mitt mål är att må bra, kommer jag aldrig att äta på ett sätt som gör att jag inte mår bra.

Jag ska ta någon dag sen och beskriva vilka effekter jag upplever hittills. Än så länge är det nog mest effekterna av MSM jag noterat, tror jag – och också det jag ätit längst. Men alltså, det är så sjukt intressant. Bara det med pms’n i sig är värt guld och gröna skogar för mig. Annat jag kommer på, sådär på rak arm, är att jag exempelvis slutat äta mina allergitabletter. Trots att jag har både hund och katter är jag faktiskt pälsallergiker. Nu klarar jag mig utan allergitabletterna, vilket är fantastiskt. Koncentrationsförmågan är bättre. Jag fastnar inte fullt lika lätt i ett negativt, destruktivt tänkande.

I min värld finns det extremt mycket positivt med det här, och jag är så fruktansvärt nyfiken på vad jag kommer att upptäcka allt eftersom.

Det absolut coolaste är att det uppenbarligen är fullt möjligt att påverka sin kropp, sin hjärna, sitt mående, genom vad man stoppar i sig.

Who’d have thought.

 

  • 4
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Arkiv
Translation