Stötta mig

Jag ägnar mycket tid åt att blogga på ett flertal bloggar, om saker som är viktiga för mig.

 

Om du tycker att det jag skriver om är viktigt, stötta mig gärna genom att donera en slant.

Jag har ju börjat gå hos en kbt-människa på Hälsocenter här i Västerås. Hon är supertrevlig, och en av de bästa sakerna med henne är att hon inte dömer, lägger inga värderingar i det jag gjort eller inte gjort. Det är väldigt skönt.

Anledningen till att jag går hos henne är att byta ut tankarna om mitt sockerberoende till något annat. Det är då rakt inte det lättaste, men…

Det som var så oerhört roligt sist jag var där (nu i veckan) är att hon tyckte att jag skulle förstärka mina bra beteenden. Det fick mig att tänka på just det här jag skrivit om tidigare – att skriva ner 3 eller fler saker om dagen man är tacksam för, eller sånt man tycker är bra med sig själv på ett eller annat vis (egenskaper, saker man gjort eller annat). Vi kom tillsammans på en hel rad saker jag ska göra tills nästa gång vi ses, vilket blir i början av september. Jag har inte påbörjat allting än, men jag tänker att en sak i taget så att det inte blir alltför mycket på en gång.

Min hälsocoach/kbt-människa pratar mycket om att vara den som sitter vid ratten i sitt liv – att styra, i stället för att inta en passiv offerroll. Jag köper konceptet helt och hållet eftersom det är i princip exakt samma sak jag själv tror, fast ur ett mer filosofiskt perspektiv. Det jag ställer mig något kritisk till är t ex hennes idé om att man genom att säga att man har ett beroende, sätter sig i en offerroll. Man gör det i och för sig, men ett beroende är liksom inte bara att ta sig ur. Jag köper att kbt kan fungera,  men jag tror också att det är oerhört lätt att gå från ett beroende till ett annat. Vi får se hur det går.

Det jag dock har lovat är att minst tre gånger i veckan ska skriva ner minst tre saker jag antingen är tacksam för, eller som gör mig nöjd/glad/stolt över mig själv. Den här gången får det bli sådant som handlar om mig själv.

Dagens egoboost:

  • att jag tagit tag i så många delar som påverkar min vikt att det “bara” är den mentala biten kvar. Jag har bytt p-stav, ändrat om bland mina mediciner (som jag iofs var tvungen att ändra tillbaka), och nu är det “bara” mina tankar omkring socker som ska förändras.
  • att jag fick arslet ur och pratade med min kurator om att jag egentligen vill träffa en psykolog – och nu har jag min första tid med en helt ny psykolog uppe på Affektiva i nästa vecka. Detta kommer att innebära att jag har stöttning och backning från två håll när det gäller vikt, att hantera viktnedgång och så vidare – Hälsocenter och psyk. Skitbra.
  • att jag kommit igång med utrensning av köksskåp och andra diverse utrymmen. Än så länge har jag bara gjort köket, men å andra sidan så gör jag mig av med grejer enligt devicen; när jag flyttar – vad vill jag ha med mig? Det jag inte vill ha med mig åker iväg. Arbetet går långsamt, men det sker i alla fall, och det tycker jag faktiskt att jag kan vara lite stolt över.

Det får räcka för idag. Det är ändå rätt stora, tunga grejer kan jag tycka. Det finns mer att dels vara tacksam för, dels vara stolt, nöjd och glad över med mig själv… men jag kanske ska spara något till en annan dag? 🙂

Translate
Arkiv
Coolast i stan

optio | Hela Sveriges förvaltarenhet